09 24 24 328

Joko sinulla alkoi kesäloma? Kesä etenee kovaa vauhtia, ja on tähän mennessä näyttänyt parhaat puolensa! Hyvät ilmat houkuttavat rannoille, terasseille, jätskille. Kuuma ilma tekee mielen veteläksi, ja vetelä mieli tekee kropan tekemättömäksi. Kuulostaako tutulta? Miten saisi ylläpidettyä motivaatiota läpi kesän?

Motivaatio on motiivien rakentama tila. Motiiveilla tarkoitetaan tiedostettuja tai tiedostamattomia haluja, tarpeita, palkkioita tai rangaistuksia sekä viettejä. Motivaatio voidaan jakaa ulkoiseen ja sisäiseen motivaatioon. Sisäinen motivaatio on yleensä pitkäkestoinen, ja monesti pysyvä motivaation lähde, jolloin ihminen toimii ilman ulkopuolisia palkkioita tai pakotteita. Ulkoisen motivaation lähde taas on lähtöisin jostain muualta kuin itse toiminnasta, ja näin ollen ihminen toimii palkkioiden toivossa, eikä koe iloa toiminnastaan. Tämän takia sisäinen motivaatio on yleensä teholtaan parempi kuin ulkoinen.

Jos siis kesällä juuri salitreeni ei motivoi, miksi treenaisit salilla? Koska hyvä ilma houkuttelee ulkoilemaan, käy lenkillä, uimassa, portaissa, pyöräilemässä, tee pihatreeni, tee arjen askareita pihalla: haravoi, pilko puita, kanna vesiä saunaan, leikkaa nurmikkoa, pelaa pihapelejä, käy kokeilemassa kiipeilyä, samoile metsissä, ole aktiivinen!

Älä odota motivaatiota, se tulee kyllä jos on tullakseen. Silloin treenaa täysillä ja nauti treenistä, tee juuri sellainen treeni kuin sinusta tuntuu – älä aseta rimaa liian korkealle, sitä saa kyllä nostettua kun olet ottanut ensimmäisen askeleen.

Mikset kokeilisi jotain uutta lajia kesän kunniaksi? Jos olet paatunut salilla kävijä, mikset testaisi miltä ryhmäliikunta tuntuu, ryhmäliikunnassa ei tarvitse itse miettiä mitä tekisi, tai toimia itsensä motivoijana, ohjaaja sekä muut jumpparit hoitavat tämän puolen! Jos taas olet aina käynyt ryhmissä, mitä jos testaisit miltä tuntuu treenata salilla ihan omassa rauhassa? Lempimusat kuulokkeisiin ja anna mennä – saatat vaikka tehdä omat kyykkyenkat ja innostua!

Mitä kuuluu kehonhuollolle? Monesti kehonhuoltaminen on se mistä tingitään, vaikka vetreä keho on yksi olennaisin osa ihmisen toimivaa kokonaisuutta. Jos lihakset ovat jumissa, on treeni takkuista, etkä saa kaikkea irti treenistä. Jumi ei ole voimaa, vaan loukkaantumisen riski on huomattavasti isompi kuin vetreillä lihaksilla treenaamisessa! Mitä jos ottaisitkin tavoitteeksi kesälle kehonhuollon ja pitäisit treenatessa pääpainon poikkeuksellisesti siinä? Venyttelyä, rullailua, joogaa? Myös tätä voi harrastaa ulkona kauniissa ilmassa vaikka mökkilaiturilla.

Entäpä sitten se syöminen? Grilliruokien houkutukset, terassit ja jäätelökiskat. Hyvänä muistisääntönä voidaan pitää 80/20 syömistä, eli kun perusruokailu on hyvällä pohjalla, voit huoletta nauttia kesän herkuista. Ei joka päivä, vaan järkevästi – punnitse vaihtoehtoja. Nauti erilaisia salaatteja, tuoreita marjoja, grillaa kanaa, erilaisia kasviksia, hedelmiä. Järkevillä valinnoilla saat kesän pidettyä kevyenä, mutta voit hyvällä omalla tunnolla nauttia välillä oluen terassilla tai jäätelön jätskikioskilta.

Nukuvirkeänä kroppa ja aivot ovat vastaanottavassa tilassa ja motivaatio treeneihin kasvaa. Älä ota stressiä. Kiinnitä huomiota lomalla lepoon ja palautumiseen. Olet kesän jälkeen entistä ehompi ja latautuneempi, kun olet ottanut loman lomailun kannalta nauttien asioista ja huoltaen kroppaa. Nuku hyvin, syö hyvin, liiku. Kroppa kaipaa hyvin toimiakseen vaihtelua ja lepoa.

Ihanaa kesää just sulle!

Terkuin Aino