09 24 24 328

Tunnetko sinä ihmisiä, jotka suorastaa valaisevat tilan, kun astuvat sisään? Heidän sisäistä hehkuaan voi vain ihailla. Minä tiedän muutaman ja voin nimetä heti yhden. Marika Borg, jonka koulutuksissa olen saanut kunnian olla opissa viimeiset puolitoista vuotta. Tänä aikana olen yrittänyt imeä itseeni niin tietomäärää kuin yrittänyt ymmärtää kuinka tuollaisen hehkun saisi aikaiseksi. Marikaa on toki helppo jo ihailla ulkonäöllisesti mutta todellinen kauneus kumpuaa todella svyältä. Minäkin haluan olla valovoimainen elämänilo ympärillä oleville ihmisille, entä sinä?

Omaan sisäiseen loistoon on olemassa avaimet niin sanotut  5 H’ta: hiljentyminen, hengitys, hymyily, huomio hyvään ja hyväksyntä. Nämä kaikki viisi perustuvat viimeisimpiin psykologian ja aivotutkimuksen tutkimustuloksiin sekä toki viisaat henkiset opettajat satojen jopa tuhansien vuosien takaa ovat niitä ylistäneet. Säännöllinen harjoittaminen lisää muun muassa optimismia, luottamusta ja myönteisiä tunteita. Eli ei muuta kuin harjoittelemaan.

HENGITYS; syvä hengitys auttaa lieventämään stressiä. Yhtä pitkät syvät sisään-ja uloshengitykset rentouttavat ja rauhoittavat. Hengitysharjoituksia on hyvä tehdä vaikka ennen nukkumaan menoa. Aloita muutamasta minuutista mutta tee joka ilta. Hengitysharjoituksia löytyy myös netistä, jos haluat ohjattua harjoitusta.

HILJENTYMINEN on tapa hidastaa tahtia ja olla läsnä hetkessä. Hiljentyminen lisää tietoisuutta ja kirkastaa ajatuksia todella tehokkaasti. Menetelmiä hiljentymiseen on monia (meditaatio, mindfulness, jooga/pilates ym.) Hiljentymisen voi aloittaa kolmen minuutin päivittäisellä harjoituksella. Itse pidän ohjatusta meditoinnista ja käytän erilaisia puhelinaplikaatioita tähän. Harjoituksen voi tehdä mihin aikaan tahansa. Jotkut harjoittavat sitä ihan keskellä työpäivää kuulokkeet korvilla tai osallistuvat jooga/pilatestunneille, jotka ovat muuten mitä parasta minfulness-harjoitusta. Tärkeintä on, että löydät oman tapasi päivittäiseen hetkeen, jolloin rauhoitut hetkeksi, syvennät hengitystäsi ja olet vain läsnä.

HYMYILY; hymy on nopea keino piristää niin omaa kuin muiden oloa. Hymyilyä on tutkittu paljon ja on helppo todeta, että sillä ei voi olla kuin postiiivisia vaikutuksia niin ikään onnellisuuteen ja jopa menestykseen. Hymy tarttuu helposti ja se syntyy yleensä, kun ajattelemme jotain läheistä ihmistä. Myös huumori ja taito itselle nauramiseen ovat reittejä pois kielteisistä tunteista. Hymyilevää ihmistä on helppo lähestyä ja se luo yhteyksiä. Hymy on siis todella vetovoimainen ja vastustamaton keino saada sisäinen valosi syttymään.

HUOMIO HYVÄÄN oletko ajatellut kuinka paljon on ympärilläsi hyvää ja kiitoksen arvoista. Huomioimalla kaikki hyvä ympärillämme vahvistaa itsetuntoamme ja ihmissuhteitamme sekä vähentää stressiä. Moni pitää kiitollisuuspäiväkirjaa, joka lisää toiveikkuutta ja lisää hyvää jokaiseen päiväämme. Joskus ihan naurattaa mitä oikein valitan kun kiitollisuuden puoli on moninkertainen. Tämä täytyy vain huomioda, mielellään päivittäin.

HYVÄKSYNTÄ; tämä lempeä hyväksynnän asenne täytyy ensin kohdistaa itseensä. Kun hyväksymme itsemme, hyväksymme myös muut. Tietoista hyväksyntää harjoittaessamme opimme näkemään hyvää itsessämme ja muissa. Kun uskot ihmisissä hyvään, muuttuu se todeksi. Tämä osio on itselleni ehdottomasti vaikein mutta siihen auttaa minulla enneagrammituntemus. Ennekaikkea oman persoonallisuuden syvällinen tutkiskelu ja sitä kautta hyväksyntä.

Perjantaina 8.11. vedän workshopin, jossa vedämme yhteen liikkuvuuden ja nämä viisi hyvinvoinnin avainta. Toivottavasti pääset mukaan!

Harjoitus tekee mestarin ja tulee muistaa, että jos olisimme enkeleitä niin meillä olisi siivet.

Sisäisen loiston loppuvuotta kaikille,

rakkaudella, Annuski