09 24 24 328

Ihmiset ovat tottuneet omassa arjessaan tiettyihin rutiineihin, tapoihin, toimintoihin. Näin ollen pitkään jatkuvassa poikkeusoloissa mieli saattaa järkkyä, ahdistus kasvaa ja voimavarat uupua – huolimatta siitä, että olisit normaalissa elämäntilanteessa vahva eteenpäin porskuttaja. Monia huolettaa oma ja läheistensä terveys, työtilanne ja epävarmuus tilanteen kestosta. Ihmiset kokevat paljon erilaisia tunteita ja reaktioita. Uutiset ja mediat tuottavat jatkuvasti tietoa, somet ovat pullollaan erilaista tietoa – faktaa ja fiktiota, skenaarioita.

Miten selvitä tästä kaikesta?

Noudata säännöllistä päivärytmiä ja rutiineja. Poikkeustilanteesta johtuen suurin osa toiminnoista on siirtynyt tällä hetkellä kotiin, eikä välttämättä normaalia säännöllistä rytmiä ole. Oma ja perheen arki täytyy suunnitella jokaista yksityiskohtaa myöden uudelleen. Säilyttämällä tavallisimmat toimet ja rutiinit kuten säännöllinen ateriarytmi, liikunta ja säännöllinen unirytmi, tukevat arjessa jaksamista sekä mielenhallintaasi.  Myös luomalla uusia rutiineja voit tehdä muuttuneesta arjesta mielekkäämpää.

Nauti liikunnasta ja liiku luonnossa. Luonnossa liikkuminen rentouttaa ja virkistää mieltä. Yleensä jo ulos lähteminen tai liikunnan aloittaminen kohottaa mielialaa positiivisesti. Liikunnan ei välttämättä tarvitse olla rankkaa hikiliikuntaa, vaan näin stressaavassa tilanteessa parempi vaihtoehto voi olla esimerkiksi jooga, FasciaMethod tai vaikka hauska tanssillinen harjoitus ja metsässä kävely. Jollekin taas toimii tiukka sykettä nostattava harjoitus. Kuuntelee omaa kehoasi, miltä kehossasi tuntuu juuri tänään?

Pidä sosiaalisia kontakteja yllä ja keskustele. Tekniikka ja some ovat onni onnettomuudessa tässä tilanteessa, vaikka normaalisti älylaitteiden käyttöä olisikin hyvä rajoittaa. Skype ja videopuhelut ovat tätä päivää. Keskustele ystävien ja perheenjäsenten kanssa omista tuntemuksistasi, kysy kuulumisia – kuuntele ja tule kuulluksi. Jos koet että muuttunut tilanne ja jatkuva yhdessäolo perheen kesken ahdistaa (kyllä! Myös tämä tunne on sallittu!), tehkää selvät pelisäännöt päivien kuluista, keskustelkaa yhdessä mikä olisi paras ratkaisu koko perheelle. Älä jää huoliesi kanssa yksin.

 

Rauhoita mieltäsi eri tavoin ja hyväksy hankalat tunteet. Poikkeusolosuhteissa mieli käy ylikierroksilla kaiken epävarmuuden ja muuttuneen arjen myötä. Ihmiset käsittelevät eri tavoin stressitilanteita, ja tunteet varmasti ihan jokaisella myllertävät laidasta laitaan.  Anna itsellesi aikaa ja suo itsellesi kaikki tuntemasi tunteet. Monesti stressi ja tunteet näkyvät myös omassa kehossa esimerkiksi jännityksinä ja unettomuutena. Mitkä keinot olet havainnut parhaiksi keinoiksi rentoutua tai purkaa stressiä? Urheilu, liikunta, käsityöt, ulkoilu, erilaiset rentoutusharjoitukset? Monille ihmisille esimerkiksi lasi viiniä iltaisin on keino rentoutua, mutta päihteet vaikuttavat negatiivisesti muun muassa unenlaatuun ja ovat stressiä stressin päälle – olisiko tässä tilanteessa jokin parempi keino rentoutumiseen?

Lue luotettavia uutislähteitä, annostele uutisvirtaa ja somea. Jatkuva tieto ja uutisvirta mitä jokaisesta ”tuutista” tällä hetkellä tulee, on pidemmän päälle uuvuttavaa. Säännöstele uutisvirtaa esimerkiksi somessa jossa jokaisella on omat mielipiteensä ja tietonsa asioista, ja seuraa vain luotettavia tietolähteitä kuten THL:sta sekä oman kaupungin sivuja. Luotettava tieto auttaa hahmottamaan asioita, ja saat näistä käytäntöön liittyviä ohjeistuksia – sen sijaan pelkoa lietsova keskustelu saa oloa vain ahdistuneemmaksi.

Tilanne on kaikin puolin monelle meistä hyvin haastava. Eletään päivä kerrallaan, nautitaan niistä asioista, pienistä hetkistä, joista voidaan ja ollaan toistemme tukena. ❤

Terveyttä, aurinkoa ja iloa Sinulle, Aino