09 24 24 328

Kukkuu, miten sun uusi vuosi on alkanut? 😊 Monesti uusi vuosi mielletään aina ajaksi, jolloin luvataan itselle asioita, ja monesti nämä asiat liittyvät terveellisempään elämään. Osalla lupaukset toteutuvat, osalla taas ei. Lupauksien teoissa, etenkin jos ne ovat pieniä arjessa helposti toteutettavissa olevia, ei ole mitään vikaa. Päinvastoin jos ne saavat sinut liikkeelle ja tekemään enemmän mielekkäitä asioita elämässäsi. Toteutuminen riippuu varmasti hyvin pitkälti siitä, minkälaisia lupauksia on itselleen tehnyt, ovatko ne oikeasti pidettävissä vai ei. Ovatko ne reiluja sinua kohtaan vai ei? Lupausten pito saattaa vaatia uudenlaista ajattelua, ponnistelua ja aikataulujen uusiksi laittoa. Oletko luvannut laihduttaa jonkun tietyn verran tietyssä ajassa, liikkua tietyn määrän viikossa, olla syömättä karkkia seuraavat kolme kuukautta? Esimerkit ovat melko kliseisiä ja ehkä hieman kärjistettyjäkin, mutta kyllä, tällaisia lupauksia luvataan joka vuosi. Aina aloitetaan se terveellinen elämä, ja mikäli muutokset ovat radikaaleja ja lupaukset joustamattomia, ei tuo kuuluisa terveellinen elämä yhtäkkiä enää olekaan niin houkutteleva tai tavoittelemisen arvoinen. Asiaan vaikuttaa varmasti omalta osaltaan myös muun muassa liikuntakeskusten ja nettipalvelujen mainokset painon pudotus -dieeteistä ja uudesta elämästä jonka tulet näillä dieeteillä saavuttamaan.

Kun terveellisestä elämästä, tavoitteista ja lupauksista puhutaan, olisi hyvä ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä, ja samalla myös miettiä minkä vuoksi olet tehnyt juuri tuon tietyn lupauksen tai asettanut itsellesi juuri tuon tietyn tavoitteen. Miksi juuri tämä asia on sinulle tärkeä? Mitkä arvot ajavat elämääsi?

Miten sitten pitää uuden vuoden lupaukset? Aseta itsellesi saavutettavissa oleva lupaus/tavoite. Mikäli teet jonkun tavoitteen pidemmällä tähtäimellä, ota mukaan myös erilaisia pienempiä välitavoitteita, jotka motivoivat sinua etenemään vaihe vaiheelta eteenpäin. Esimerkiksi jonkin tietyn välitavoitteen saavuttaessa käy kampaajalla, kasvohoidossa, hieronnassa, osta uudet treenivaatteet – jotain mukavaa mitä et normaalisti välttämättä tekisi. Aloita muutokset pikkuhiljaa, eikä ”kaikkikerrallahetikuntoon” -tyylillä. Mikäli olet ajatellut lisätä liikuntaa arkeesi, etkä ole aiemmin juurikaan liikkunut, aloita lisäämällä päivittäiseen arkeesi pieniä tekoja, joiden avulla saat enemmän liikettä, portaat hissin sijaan, kävely autoilun sijasta, seisomaan nousemista istumisen lomassa. Kuulostaa pieniltä asioilta, mutta pidemmän päälle vaikuttavat sinuun positiivisesti. Mikäli haluat aloittaa uuden harrastuksen, aloita senkin suhteen maltilla, salille ei kannata rykiä heti 7 päivänä viikossa, vaan aloita esimerkiksi 1-2 kertaa viikossa, jotta mielenkiinto treenaamiseen pysyy yllä, eikä salilla lähdöstä tule heti suorittamista. Treenien edetessä ehdit kyllä lisäillä kertoja, kun treenaamisesta on tullut tuttu tapa. Ajattele sallivasti. Mikäli sinulla on esimerkiksi uuden vuoden lupauksena syödä terveellisemmin, lisää hyviä asioita ruokavalioosi, älä heti mieti mistä pitäisi karsia. Lisää esimerkiksi ruokalautaselle ruuan lisäksi kasviksia/hedelmä päivittäiseen ruokavalioon, tai aloita aamu aamupalalla pelkän kahvikupin sijasta. Pienikin hyvä muutos on jo iso pidemmällä tähtäimellä. Anna ja ota itsellesi aikaa. Arki on monesti kuormittavaa normaalissakin elämässä, mutta siitä tulee tavoitteita toteuttaessa juuri niin kiireistä kuin itse siitä teet. Anna siis aikaa itsellesi ja muutokselle.

Miltäs nämä keinot sinusta kuulostavat? Oletko enemmin ”kaikkitännejaäkkiä” ihminen vai uskotko pidemmällä tähtäimellä tapahtuvaan muutokseen? Kaikki me olemme erilaisia luonteiltamme ja geeneiltämme, ja toisille todella sopii eri toteutustavat kuin toiselle. Ennen kaikkea itse toivoisin, että jokainen tänä vuonna pitäisi omat lupauksensa lempeinä itseään kohtaan. Ja mikäli teet lupauksia, mieti miksi juuri tämä on se asia mihin haluat panostaa. Älä tee laihdutuslupauksia koska netit ovat valmennuksia pullollaan, tai aloita liikuntaa koska ”pitäisi”. Jos tänä vuonna ulkoisten seikkojen sijasta ajattelisit itseäsi, mikä liikunta ja milloin tuntuu minusta hyvältä, liikun koska voin, liikun koska saan liikunnasta hyvän mielen. Syön säännöllisesti koska oloni pysyy silloin hyvänä, syön riittävästi koska se auttaa minua jaksamaan, herkuttelen myös välillä koska herkut on hyviä! Pyrin nukkumaan riittävästi jotta jaksaisin paremmin arjessa ja aivoni palautuisivat paremmin päivän askareista. Tapaan perhettä ja ystäviä koska se tuo minulle hyvän olon, mutta muistan kuitenkin ottaa myös omaa tilaa ja aikaa vain itselleni silloin kun sitä tarvitsen.

Muista, että kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin, samaan kokoon, samaan ajatusmalliin, ruokavalioon tai liikuntaan vaan Sinä olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet.

Ihanaa tätä vuotta Ladies, Aino